اخبار بین المللی
شماره: 2825
1392/02/10 - 11:19
اثر درمان با سلول های بنیادی بر سرطان

بنا بر تحقیق منتشر شده درمجله پژوهش و درمان سلول بنیادی BioMed ، تزریق سلولهای بنیادی انسانی به موش های مبتلا سبب آهسته کردن رشد تومورمی شود. سلول های بنیادی مزانشیمی (MSC) جدا شده از مغز استخوان انسان ، موجب تغییراتی در عروق تامین کننده خون تومورمی شود و این تغییرات جریان خون است که به نظر می رسد بر رشد تومورتاثیرمی گذارد.

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily؛ استفاده از سلولهای بنیادی در درمان سرطان همیشه مورد بحث بوده است، یافته های برخی از مطالعات نشان داده است که سلول های بنیادی ، تومور را مجبور به وارد شدن در فاز مرگ برنامه ریزی شده سلول می کند. با این حال مطالعات دیگر نشان داده است که سلول های بنیادی در واقع با القا نفوذ عروق خونی جدید، سبب پیشبرد رشد تومورمی شوند. محققان گروه INSERM دانشگاه Joseph Fourier در تلاش برای حل این پازل، تاثیر MSC را در متاستاز پوست و ریه موش مورد بررسی قرار دادند .
برای هر دو تومورپوست و ریه، تزریق MSC سبب کاهش تقسیم سلولی و در نتیجه کاهش سرعت رشد تومورشد. بنابراین، بخشی از نحوه عملکرد سلول های بنیادی به نظر می رسد به علت رگزایی باشد، اما مکانیزم پشت این عملکرد هنوز نامشخص است.
Claire Rome  رهبر این مطالعه، توضیح داد: "ما دریافتیم که MSC، عروق را در داخل تومور تغییر می دهند ، اگر چه عروق خونی جدید تولید می شوند اما این عروق طویل تربوده و کمتر از تومورهای تیمار نشده هستند و این ممکن است  سبب محدود کردن اکسیژن رسانی و مواد مغذی به بافت تومور و محدود کردن تقسیم سلولی شود. او ادامه داد: "مطالعه ما  تایید می کند که سلول های بنیادی بویژه MSC ممکن است گامی به سوی درمان سرطان باشند."
 

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved